Wiosna Teatralna

XIII Wiosna Teatralna
Wiosna Teatralna powraca po przerwie do Radzionkowa! Dokładniej 13. edycja wydarzenia odbędzie się w weekend 14-15 kwietnia. Na „karolinkowej” scenie zaprezentowane zostaną dwa spektakle dla osób dorosłych - utrzymane w konwencji komediowej, w obsadzie wybitnych polskich aktorów. A dokładniej rzecz ujmując program przedstawia się następująco:
14 kwietnia spektakl „Kłamstwo” w reżyserii Wojciecha Malajkata, w obsadzie: Joanna Liszowska, Adriana Kalska, Piotr Szwedes, Sambor Czarnota (godz. 18:00, bilety w cenie 70 zł). Dwie pary małżeńskie, dwie pary przyjaciół, dwie pary kochanków, a ich nadal czworo. Cokolwiek zobaczycie i usłyszycie, nie próbujcie robić tego w domu.
Wszystkiego dowiecie się Państwo podczas spektaklu. Metaforycznie udało się połączyć bergmanowskie "Sceny z życia małżeńskiego" z kilkoma komediami Woody'ego Allena. Reżyser spektaklu, Wojciech Malajkat, niedawno powiedział: "Długo pracowaliśmy nad obsadą, ta sztuka wymaga nieprzypadkowych i wyśmienitych aktorów, którzy potrafią wydobyć niuanse zawarte w tekście, z wdziękiem rozbawić publiczność i sprawić, że, paradoksalnie, kłamstwo ich czegoś nauczy".
Dzień później, w niedzielę 15 kwietnia spektakl „Mąż mojej żony” (autorstwa chorwackiego pisarza Miro Gavrana) w reżyserii Henryka Adamka, w obsadzie: Dariusz Niebudek i Dariusz Wiktorowicz (godz. 18:00, bilety: 50 zł). O czym jest sztuka? Mieszkającego od kilku lat we Frankfurcie Ślązaka, niejakiego Zeflika, odwiedza przybysz z Warszawy, niejaki Edmund. Mężczyźni nie znają się wcale, lecz łączy ich (co wychodzi w trakcie wizyty) jakże istotna rzecz: kobieta. Dokładniej mówiąc, wspólna… żona Helena.
Jak poradzą sobie z tym problemem? Czy w jego rozwiązaniu pomogą butelki wypitego alkoholu? Co wyniknie z ich niezwykłego spotkania? Wszystkiego dowiecie się Państwo oglądając spektakl „Mąż mojej żony”.
"Wiosna Teatralna" to prawdziwy maraton teatralny organizowany przez Centrum Kultury „Karolinka”. Do tej pory udało się zrealizować jedenaście edycji. Festiwal ten jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez teatralnych w regionie.
Do tej pory gościli w "Karolince" tacy artyści jak Zbigniew Zamachowski, Wojciech Malajkat, Piotr Polk, Mirosław Neinert, Ewa Grysko, Robert Talarczyk, Anna Seniuk, Marek Perepeczko, Krzysztof Kolberger, Krystyna Janda, Jerzy Stuhr, Mariusz Benoit, Jan Englert, Anna Dymna, Gustaw Holoubek, Leonard Pietraszak, Marian Kociniak, Jacenty Jędrusik, Hanka Bielicka, Nina Andrycz, Jacek Fedorowicz, Cezary Żak, Joanna Żółkowska i wielu innych. "Wiosnom Teatralnym" towarzyszą imprezy dodatkowe, w tym wystawy poświecone teatrowi. Swoje spektakle na deskach radzionkowskiej sceny prezentowały m.in.: teatr im. T. Łomnickiego "Na Woli", teatr Miasta Stołecznego Warszawa "Syrena", katowicki teatr "Korez", warszawskie teatry "Kwadrat" i "Bajka", teatr Zagłębia w Sosnowcu, "Groz-t-ska", "Erato", teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Nowy z Zabrza oraz Śląski Teatr Tańca.
Odbywa się on w cyklu dwuletnim i przez lata zyskał sobie renomę i popularność wśród mieszkańców Radzionkowa, Tarnowskich Gór, Bytomia oraz Piekar Śląskich. Zasięg „Wiosny…” jest jednak znacznie większy. Wśród publiczności festiwalowej pojawiają się także goście z Dąbrowy Górniczej, Chorzowa, Zabrza, Jaworzna, Katowic, Sosnowca i innych śląskich miejscowości.
Powyżej plakaty z X, XI i XII edycji festiwalu. Poniżej galerie zdjęć ze spektakli prezentowanych podczas Wiosny Teatralnej.
XII Wiosna Teatralna 2015 - POD NIEMIECKIMI ŁÓŻKAMI
Przedstawienie "Pod niemieckimi łóżkami" w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego to teatralna impresja na temat książki wydanej w Niemczech pod tym samym tytułem. Bohaterką spektaklu jest polska sprzątaczka, wygarniająca wstydliwe brudy spod stereotypowo schludnych łóżek swoich niemieckich pracodawców. Justyna w dowcipny i bezpośredni sposób obala stereotypy dotyczące "tych czystych" Niemców, pokazuje ich słabości i uprzedzenia. Tymczasem w Polsce dzięki wydanej książce staje się bohaterką, celebrytką i gwiazdą. Stopniowo ubierana przez media w kolejne brokatowe płaszcze sławy, ugina się pod ich ciężarem i spada z plastikowego postumentu. Historia o niemieckich brudach, polskich celebrytach oraz blaskach i cieniach sławy przeznaczona dla widzów dorosłych. Spektakl na pograniczu teatru i kabaretu. Dowcipny i mądry przekaz o międzynarodowych stereotypach, sile mediów i roli celebrytów we współczesnym świecie. Wystąpili: Katarzyna Galica, Bartosz Opania, Bartłomiej Kasprzykowski Fot. Daniel Ryciak
XII Wiosna Teatralna 2015 - WSZYSTKO PRZEZ JUDASZA
Do czego służy mały otwór w drzwiach? W tej sztuce znajdziecie odpowiedz na to przekorne pytanie. Perypetie dwóch małżeńskich par mieszkających na tym samym piętrze wiedzione komediowym korowodem złożonym z zabawnych i błyskotliwych dialogów. Anatomia wścibstwa, zazdrości, zdrady i chciwości. Matematyka perfidii, pomysłowości, hipokryzji i egoizmu. Świat naukowców kontra świat artystów. Piotr, Ada, Karol i Hanna – postaci ciekawie zarysowane i niebanalne w sieci dziwnych, wręcz nieoczekiwanych sekwencji i powiązań. Komedia z filozoficznym przesłaniem traktująca o ludzkich słabościach, niezależnych w tym wypadku od intelektu i zdolności człowieka. Wszyscy jesteśmy wystawiani nieustannie na pokusy i zazwyczaj bywamy wobec nich bezsilni. Wartka intryga z zaskakującym epilogiem. Jest tu też Szekspir i Tarantino. I to dosłownie. Po obejrzeniu tej sztuki inaczej spojrzycie na sąsiadów, być może i wymienicie drzwi. Konwencja tej sztuki to oczywiście kryminał. Czarny jak humor. Wystąpili: Maciej Damięcki, Piotr Szwedes, Krystyna Tkacz, Alicja Kwiatkowska Fot. Daniel Ryciak
XII Wiosna Teatralna 2015 - BURZA
Wyprodukowana przez Stowarzyszenie Teatralne TESPIS „Burza” to przesycona magią niezwykła opowieść o miłości: ojca do córki i chłopaka do dziewczyny, a także o władzy, która nierozsądnie używana powoduje nieodwracalne straty i sieje niezgodę. To również spektakl o zamiłowaniu do sztuki, która pozwala kreować najdziwniejsze światy, i to nie tylko w wyobraźni twórcy. Czyż tajemnicza wyspa nie jest jednym z takich światów? I czyż, dzięki sztuce, nie mamy możliwości sprawdzić, jak tam jest? No właśnie - mamy! Dlatego serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci oraz ich rodziców i opiekunów na „Burzę” - jedyny taki spektakl w Polsce. Spektakl zrealizowany w ramach projektu „Baśnie Pana Szekspira” dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. adaptacja i reżyseria: Henryk Adamek scenografia i kostiumy: Wojciech Jankowiak muzyka: Rafał Smoleń wystąpili: Daria Polasik Barłomiej Błaszczyński Jerzy Dziedzic Dariusz Wiktorowicz Piotr Wiśniewski Mateusz Znaniecki
XII Wiosna Teatralna 2015 - Trzy świnki
Tytułowe Świnki zachorowały na ... nudę. Nie chcą się bawić z innymi zwierzętami, nie zamierzają także budować domu, ani porządkować podwórka, choć zima tuż tuż.... Pozostałe zwierzęta wpadają na pewien pomysł. Świnki trzeba przestraszyć ! Obmyślają chytry plan. Owca przebiera się za wilka, a Krowa za smoka. Czy plan się powiedzie? Czy Świnki pokonają lenistwo i przestaną się wreszcie nudzić? We współpracy z Teatrem Dzieci Zagłębia spektakl „„Trzy świnki" Roberta Dorosławskiego został zrealizowany w ramach XII Wiosny Teatralnej w Radzionkowie. Bajka, to swobodne przekształcenie znanej i bardzo lubianej opowieści, pochodzącej ze zbioru baśni braci Grimm.
XI Wiosna Teatralna 2010 - JEŚLI CHCESZ KOBIETY, TO JĄ PORWIJ
XI Wiosna Teatralna 20 maja 2010, godz. 19:00 Brawurowa komedia, w której główny bohater, księgowy Adam (Arkadiusz Janiczek) realizuje swoje specyficzne hobby – porywanie przypadkowych kobiet! Branki podejmowane są wystawną kolacją, traktowane jak księżniczki, po czym… odsyłane do domu. Problem pojawia się, kiedy kolejna ofiara, Elżbieta (Andżelika Piechowiak), odnajduje w Adamie mężczyznę swojego życia. Role odwracają się, ofiara staje się prześladowcą, a za drzwiami czekają już kolejni kłopotliwi goście – namiętna Czesława (Krystyna Tkacz) i Wiesław (Stefan Friedmann), uzbrojony w ciupagę. Wartko tocząca się akcja , świetnie napisana sztuka i doborowa obsada gwarantują Państwu niezapomniany wieczór, po którym już żadna kolacja nie będzie taka sama… Spektakl był komedią na dobrym, wysokim poziomie. Niebanalne dowcipy słowne i sytuacyjne śmieszyły "karolinkową" publiczność. A wszystko dzięki ciekawie zbudowanym dialogom, dobrej reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza i mistrzowskiej grze aktorskiej. Arkadiusz Janiczek pokazał świetny warsztat aktorski. Jego opanowanie w komicznych sytuacjach mogło budzić zachwyt, ale przede wszystkim potęgowało komizm sytuacji. Stefan Friedmann wykreował mężczyznę czułego, wrażliwego, trochę pantoflarza, a zarazem twardziela, z pasją, którą obudziła w nim ukochana kobieta. Pasją dla prawdziwego twardziela, czyli do broni i ... słupków, ułamków, sinusów, etc. Aktorki: Andżelika Piechowiak i Krystyna Tkacz grają całym ciałem, korzystając ze wszystkich swoich walorów. U Tkacz czasami wystarczy jeden grymas by publika w lot zrozumiała dowcip. " Tak - mówiła bohaterka grana przez Tkacz - dobrze to pani ujęła. Mam męża. Jakiegoś ". JEŚLI CHCESZ KOBIETY, TO JĄ PORWIJ Anna Burzyńska | komedia | | czas trwania : 1 godz. 40 min | przerwa | Reżyseria: Grzegorz Chrapkiewicz Scenografia: Wojciech Stefaniak Muzyka: Maciej Makowski Kostiumy: Wioletta Wołczyńska – Bryćko Obsada: Arkadiusz Janiczek Andżelika Piechowiak Krystyna Tkacz Stefan Friedmann
XI Wiosna Teatralna 2010 - AMELKA, BÓBR i KRÓL NA DACHU - bajka
XI Wiosna Teatralna 21 maja 2010, godz. 10:00 Spektakl odwoływał się do dziecięcej wyobraźni. Jego autor zafascynowany poezją i fantazją bajek nadreńskich stworzył zupełnie nową historię. W tej dowcipnej a nade wszystko poetyckiej zabawie skojarzeniami, odnajdujemy uniwersalną prawdę, że świat nieustannie się zmienia, że skromna dziewczyna może zostać księżniczką, Bóbr księciem, a Dynia ogromnym pałacem. Jest to opowieść o podróży grupy przyjaciół, którzy odkrywają prawdę o tym, kim są. Spektakl adresowany do dzieci, bo któż lepiej niż one zrozumie, co to znaczy “wylać na siebie sukienkę". Tankred Dorst , autor sztuki to niemiecki dramatopisarz, reżyser, tłumacz, autor scenariuszy filmowych i słuchowisk, wieloletni dyrektor artystyczny Bonner Biennale, a obecnie Neue Stücke aus Europa w Wiesbaden. Jest jednym z najczęściej pojawiających się na scenach niemieckich autorów, w skali międzynarodowej najbardziej znanym. Spektakl Tankreda Dorsta w reżyserii Petra Nosálka w Teatrze Nowym w Zabrzu został nominowany do Nagrody Artystycznej Złota Maska Marszałka Województwa Śląskiego za rok 2009, w kategorii SPEKTAKL DLA DZIECI. AMELKA, BÓBR i KRÓL NA DACHU Tankred Dorst | bajka | | czas trwania : 1,20 | bez przerwy | Tłumaczenie: Jacek St. Buras Reżyseria: Petr Nosálek Scenografia i kostiumy: Pavel Hubicka Muzyka: Krzysztof Dzierma Projekcje multimedialne: Krzysztof Lisiak Obsada: AMELKA - Agnieszka Radzikowska Pani FRYGA (Trujacy Grzyb i Wielka Pokrzywa) - Jolanta Niestrój-Malisz MRUKSA - Dorota Rusek WRÓŻKA LULEJKA - Danuta Lewandowska DOJRZAŁA GRUSZKA - Aleksandra Gajewska DYNIA - Joanna Romaniak BÓBR - Andrzej Kroczyński ROZTARGNIONY KRÓL - Marian Kierycz TAJNY RADCA - Krzysztof Urbanowicz KOS - Jacek Wojnicki
XI Wiosna Teatralna 2010 - TUTAM
XI Wiosna Teatralna 22 maja 2010, godz. 19:00 Renata Dancewicz i Zbigniew Stryj znowu razem, już nie "Na Wspólnej", tylko na scenie. I znowu rzecz będzie o miłości. Tylko po co oglądać w teatrze coś, co znamy z telewizji? No, chyba że sztukę napisał Bogusław Schaeffer, bo jego komedie, choć wielokrotnie przenoszone na ekran, najbardziej śmieszą właśnie w teatrze. I tak jest w "Tutamie". W małej kawiarni spotyka się przypadkiem dwoje ludzi. On, prawdopodobnie po jakichś miłosnych przejściach, ucieka przed uczuciami. Ona postanawia go zdobyć, on chowa się przed nią i przed sobą, przybierając różne pozy i maski; ona nie pozostaje w tyle, i tak kawiarnia zamienia się teatr. Ale każdy teatr oprócz sceny ma także kulisy, a kawiarnia zaplecze: tam rozgrywa się kolejny uczuciowy dramat. Kelner i kelnerka od dawna są razem, ale on wciąż chowa się przed nią i przed sobą, przybierając różne pozy i maski, ona też nie pozostaje w tyle, i tak kulisy zamieniają się w scenę, aż w końcu nie wiadomo, gdzie jest "tu" a gdzie "tam", gdzie kawiarnia, gdzie zaplecze, gdzie teatr, gdzie rzeczywistość, gdzie jawa, gdzie sen; tym bardziej, że kelnerka trochę się chyba podkochuje w kliencie, a kelner w klientce. I choć może z jednej strony trudno mu się dziwić, skoro klientka do złudzenia przypomina Renatę Dancewicz, to jednak z drugiej trochę dziwić się trzeba, bo przecież kelnerka do złudzenia przypomina klientkę: w końcu obie role gra ta sama aktorka. No cóż, takie są już kobiety, niezmienne w swej zmienności... a może zmienne w niezmienności? Za to mężczyźni wszyscy tacy sami i nawet wyglądają podobnie: czy to kelner, czy klient, czy grający ich obu Zbigniew Stryj. Spektakl reżyseruje Krzysztof Prus, uważany przez Schaeffera za jednego z najlepszych realizatorów jego sztuk, scenografię zaprojektował Marek Mikulski: obaj są już znani widzom Teatru Nowego z realizacji "Procesu" Kafki i autorskiego spektaklu Prusa pt. "Wszyscy śpią na wzgórzu". TUTAM Bogusław Schaeffer | komedia | | czas trwania 1,30 | bez przerwy | Reżyseria: Krzysztof Prus Scenografia: Marek Mikulski Obsada: Renata Dancewicz Zbigniew Stryj Inspicjent / Sufler: Jacek Tomaszewski
XI Wiosna Teatralna 2010 - MODLISZKA
XI Wiosna Teatralna 23 maja 2010, godz. 19:00 „Modliszka” w reżyserii Zbigniewa Stryja to włoska komedia z wątkiem kryminalnym i zaskakującym zakończeniem. Głowna bohaterka Ewa jest kobietą uroczą i piękną , ale nieszczęśliwą w małżeństwie. Przyjeżdża nad morze, by w samotności wszystko przemyśleć, ale i tu dopadają ją same nieszczęścia. W odludnym zakątku plaży spotyka samotnego mężczyznę … być może ekshibicjonistę. Bruno, o zgrozo, słucha muzyki klasycznej i nie wiadomo dlaczego wpada w gniew, gdy dowiaduje się, że Ewa rozbiła jego nowiutki samochód. Na domiar złego ten mężczyzna bez serca nie zamierza zapłacić biedaczce odszkodowania, choć to on przecież tak niefortunnie zaparkował swój wóz. Piękna, zapłakana kobieta zachowuje się jednak wielkodusznie. Obiecuje podwieźć znajomego z plaży do miasta. I od tej chwili ich losy splotą się nierozerwalnie… aż do tragicznego finału. Mówiąc precyzyjniej ... komicznego finału. Bo czasami kosa trafia na kamień. MODLISZKA Aldo Nicolaj | komedia | | czas trwania : 1,40 | przerwa | Tłumaczenie : Zofia Ernstowa Reżyseria: Zbigniew Stryj Scenografia: Marcel Sławiński Kostiumy: Julia Kornacka Muzyka: Bogdan Kisiel Inspicjent / Sufler: Jacek Tomaszewski Obsada: Joanna Falkowska Zbigniew Stryj Jarosław Karpuk
X Wiosna Teatralna 2008 - "Kolacja dla głupca" – Teatr im. S. Jaracza „ATENEUM” z Warszawy
Jubileuszowa „X Wiosna Teatralna” oficjalnie zakończona. Ten radzionkowski maraton teatralny trwał tydzień. Rzecz jasna, wszystkie spektakle odbywały się na deskach sceny Centrum Kultury „Karolinka”, głównego organizatora. A początek, trzeba podkreślić, był to nie lada jaki. Festiwal otworzył spektakl autorstwa F. Webera „Kolacja dla głupca” w reżyserii Wojciecha Adamczyka i wykonaniu aktorów warszawskiego Teatru im. S. Jaracza "Ateneum". I to doskonałym, by nie powiedzieć brawurowym wykonaniu. Ale z drugiej strony taka plejada gwiazd scen polskiego teatru ( i nie tylko teatru ) niemal gwarantowała sukces. Publiczność, jakby to przeczuwając, szczelnie wypełniła salę widowiskową ośrodka. Bilety były wyprzedane na kilka tygodni przed spektaklem. A prośby, tych którym się nie udało ich zdobyć o „...możliwość wpuszczenia na salę z własnych krzesełkiem, oczywiście za pełną odpłatnością...” ( to nie żart ) powtarzały się wiele razy. I trudno się dziwić. Spektakl ten to współczesna komedia, której akcja rozgrywa się w Paryżu. Tytułowa "Kolacja dla głupca" to arena prezentacji przyprowadzonych gości i rywalizacji między stałymi bywalcami. Zwycięzcą tego swoistego konkursu zostaje ten, kto zaprosił gościa ... najgłupszego. Pierr Brochant ( w tej roli Piotr Fronczewski ), bogaty paryski wydawca na „ofiarę” owej kolacji upatrzył sobie Francois Pignona ( doskonały Krzysztof Tyniec), człowieka który godzinami potrafi opowiadać o konstruowanych przez siebie modelach architektonicznych. Pignon to skromny, mały człowieczek o złotym sercu. Problem w tym, że wszystko, czego się tknie, zamienia w klęskę. Zupełnie różny od Brochanta, istnego człowieka sukcesu. Jednak tego wieczoru to życie wydawcy stanie do góry nogami, a to za sprawą właśnie owego „głupca” i popełnianych przez niego gaf. Najpierw odchodzi od niego żona, później dosyć go ma go kochanka, zostaje zmuszony do szukania pomocy u człowieka, którego skrzywdził. A na dodatek sprowadza sobie do domu kontrolera Izby Skarbowej. Gorzej być nie może. A publiczność wręcz płacze ze śmiechu. Dlaczego ? W końcu to doskonała komedia. Zadufany i pewny siebie Brochant zostaje upokorzony przez tego, którego sam chciał upokorzyć. I to zupełnie „nie chcący”. Jednak jak przystało na dobrą komedię, w podtekście zabawnych sytuacji i dowcipnych dialogów, kryje się refleksja nad kondycją współczesnego człowieka. To sztuka o tym, jak łatwo przychodzi nam ocenianie innych oraz jak często bagatelizujemy cudze problemy i sukcesy. Pierr Brochant dostaje „lekcję życia”. Głupek, czyli pocieszny Pignon, nawet kiedy już odkrywa ( czy też raczej jest mu to powiedziane wprost ) prawdziwe motywy wydawcy i idei stojącej za kolacją nie odwraca się od człowieka, któremu świat się zawalił. Człowieka cynicznego, ale w oczach „modelarza” wciąż człowieka. I na koniec pomaga odwrócić fatum. O dziwo, tym razem działania Pignona są skuteczne. A morał ? Spektakl ten udowadnia jak bardzo lubimy śmiać się z cudzej głupoty, jednak pokazuje jak w odbiciu lustrzanym, jakimi ... głupcami sami jesteśmy. Spektakl "Kolacja dla głupca" w wykonaniu artystów teatru im. Stefana Jaracza "ATENEUM" z Warszawy w ramach X Wiosny Teatralnej został zagrany 30 marca 2008. przekład - Barbara Grzegorzewska reżyseria - Wojciech Adamczyk scenografia - Marcin Stajewski Wystąpili: Francois Mignon - Krzysztof Tyniec Pierre Brochant - Piotr Fronczewski Christine Brochant - Marzena Trybała Dr Archambaud -- Arkadiusz Nader/ Sławomir Holland Juste Leblanc - Marek Lewandowski Marlene - Sylwia Zmitrowicz Lucien Cheval - Tadeusz Borowski